دانلود اپلیکیشن Balon24

اپلیکیشن Balon24

پرواز / تور / اتوبوس نصب کنید

قونیه ترکیه

قونیه ترکیه

تاریخ انتشار : سه شنبه 12 شهریور | 18:17/ folder جاذبه های دیدنی خارجی / بازدید : 2694

نام قونیه که به زبان می آید یاد حضرت مولانا جلال الدین بلخی ملقب به مولوی شاعر بلند آوازه ایرانی در قرن ششم هجری قمری در ذهن طنین انداز میشود. شهری تاریخی که پایتخت سلاطین روم بوده و قدمتی طولانی دارد و افسانه های بیشماری راجع به آن گفته شده شهری که در آن یادگاری هایی از سلجوقیان وجود دارد و در هر طرف آن نشانه ای از ادبیات، عرفان و مذهب به چشم میخورد. در ادامه میخواهیم شما را بیشتر با شهر قونیه آشنا کنیم.

قونیه که به شهر درویش های مرید مولوی نیز مشهور است، مرکز استان قونیه در ترکیه و هفتمین شهر پرجمعیت این کشور است که در شمال استان آنتالیا و جنوب شهر آنکارا واقع شده و به عنوان پایتخت تمدن اسلامی از آن یاد میشود که عمده دلیل شهرت و محبوبیتش شاعر بلند آوازه ایرانی مولوی بوده که در این شهر زندگی میکرده و آرامگاه او نیز آنجاست. 
در اساطیر یونان آمده که اژدهایی بر این شهر چیره شده بود که گاهی به شهر حمله میکرده و زنان و دختران را میبلعیده پرسیوس پسر ژوپیتر این اژدها را میکشد و مردم را رها میکند و مردم برای قدردانی از او تصویر او را به دروازه شهر می آویزند که به همین دلیل به زبان یونانی این شهر ایکونیون(شمایل) نام  دارد. 
 

غذاهای محلی قونیه : 
غذاهای محلی قونیه اغلب از گوشت بره و بلغور گندم تهیه میشوند که معروف ترین آن اتلی اکمک etli ekmek است که از نظر ظاهری شبیه پیتزاست و از نان پخته ،گوشت ، فلفل، پیاز و گوجه فرهنگی تهیه میشود.از دیگر غذاهای خوشمزه این شهر میتوان از کباب داخل فر یا firun kebab نام برد که تکه های گوشت بره را در فر میگذارند تا پخته شود بعد داخل قابلمه مسی همراه با چربی های گرفته شده از گوشت میگذارند روی اجاق تا بپزد.                                                                                                                              
در سفر به قونیه خوراک تیریت tirit را حتما امتحان کنید غذایی بسیار لذیذ و خوشمزه که از گوشت، برنج و سبزیجات تهیه میشود. 

جاذبه های قونیه 
 

آرامگاه مولانا 
مقبره عارف ، شاعر و صوفی مولانا جلال الدین بلخی که گنبدی سبز رنگ در شهر قونیه است که این گنبد 16 وجه دارد و روی آن کاشی هایی وجود دارد که رویشان آیات گرانقدری خطاطی شده است . در این آرامگاه علاوه بر مقبره مولوی،قبرهای سلطان العلما پدر مولانا و و بها الدین پسر مولانا وجود دارد که میتوانید از آنها دیدن کنید 
 

موزه مولانا 
این باغ که از متعلقات باغ های کاخ سلجوقیان بوده و به پدر مولانا اهدا شده ، محل زندگی و تدریس مولانا بوده که آثار درون موزه شامل دست نوشته های قدیمی ، قرآنهای خطی، آلات موسیقی دوران رومی و آثار هنری دوران سلجوقی است. 
 

کاپادوکیا 
یکی از جاذبه های شهر قونیه است که در 200 کیلومتری آن واقع شده و بدلیل فعالیت های آتش فشانی که صورت گرفته رودخانه های صخره ای حیرت انگیزی را بوجود آورده است. بالن های رنگارنگ که لذت تماشای طلوع خورشید را در آسمان برای شما ایجاد میکنند ، هتل های صخره ای و سنگی و شهر های زیر زمینی خاطرات خوشی را برای شما در این شهر رقم میزنند. 

تپه علاالدین  
تپه ای به جا مانده از دوران سلجوقیان که با هدف ایجاد یک موضع مرتفع برای اشراف زادگان جهت تماشای منظره و چشم اندازهای شهر ازطریق کاخ هایشان بنا شده بود و اکنون یک پارک تفریحی است که اطراف آن مراکز خرید متعددی وجود دارد. 
کاوش هایی که در این تپه صورت گرفته نشان دهنده مردمانی است که 3 هزار سال قبل از میلاد در این مکان زندگی میکردند. 

مسجد علاالدین 
یکی از زیباترین مساجد شهر قونیه از دوران سلجوقیان است و محل دفن تعدادی از بزرگان دوره سلجوقی میباشد. 

شب اروس 
شب وفات مولانا که مصادف است با 17 دسامبر در قونیه به نام شب اروس معروف است که مراسم رقص سماع یا مراسم مذهبی درویش های مرید مولوی است که در اصطلاح صوفی به معنی جدا شدن از خویشتن است برگزار میشود 
رقص سماع چرخش افراد همراه با ریتم خاص و شاعرانه موسیقی است که احساس پرواز و عرفان را در روح این دراویش زنده میکند.  

شهرهای زیر زمینی مخفی 
مردم در گذشته برای اینکه در برابر حمله و خطر در امان باشند اقدام به ساخت شهرهای زیر زمینی میکردند که در این شهرها پایگاه، انبار مواد غذایی ،کلیسا، سنگ آسیاب، قبرستان و آب انبار وجود دارد. این شهرهای زیرزمینی در 30 کیلومتری کاراپینار قرار دارند. 

کاراپینار یا قاره پینار 
این منطقه که از شهرستانهای قونیه به شمار میرود و حدودا 90 کیلومتر با آن فاصله دارد، بدلیل داشتن زمینهایی با قدمت بالا مورد توجه بسیاری از زمین شناسان قرار گرفته است همچنین در این منطقه گودال هایی یافت میشود که آب های جاری از آن از لحاظ ارزش طبی و درمانی در دنیا بی نظیر هستند. 

موزه های شهر قونیه 
موزه باستان شناسی : 
در این موزه آثار دوره های نوسنگی در حفاری از جمله چومرا ،چاتال هویوک،اربابا و سوبرده قرار دارد 
آثار دوره عصر مفرغ قدیم از جمله حفاری های سیزما و کاراهویوک 
آثار دوره مستعمرات تجاری آسور از جمله حفاری های کاراهویوک 
تکه های ظروف چای خوری متعلق به دوره فریقیان که در حفاری های تپه علاالدین به دست آمده نیز وجود دارد 
از آثار دیدنی آن میتوان به تابوت های رومی اشاره کرد 
در فضای داخلی موزه نیز باغچه، محراب، سنگ های گور ستونهای سنگی یادبود و استخوانهای متعلق به دوره روم و بیزانس جهت بازدید عموم قرار گرفته است. 

موزه آنتوگرافی: 
این موزه که در جاده لارنده قرار گرفته انواع لباس، سلاح و سکه های با ارزش زمانهای قدیم ترکیه را به نمایش گذاشته و در قسمت دیگری  قالی ها و قالیچه ها و گلیم هایی را به صورت نمایشگاه جهت بازدید قرار داده است. 

موزه آتاتورک :  
خانه آتاتورک که در سال 1912 ساخته شد به عنوان هدیه از طرف مردم قونیه به آتاتورک اهدا شد و در سال 1964 تبدیل به موزه شد و لباس ها و وسایل استفاده شده توسط آتاتورک ، مدارک جنگ ترکیه ، عکس ها و روزنامه ها را در معرض نمایش قرار داد. 

دریاچه های قونیه: 
دریاچه  نمک توز lake tuz 
دومین دریاچه در ترکیه که تقاضای زیادی از نمک ترکیه را تامین میکند و به نام tuz golu شناخته میشود 
دریاچه بیسیره lake beysehir 
یکی از مهمترین پارک های ملی ترکیه و بزرگترین دریاچه آب شیرین ترکیه است که در غرب قونیه و نزدیک مرز قرار دارد که سالانه هزاران نفر را به دو ساحل و 22 جزیره برای ورزش های آبی جذب میکند 
دریاچه مک meke lake 
یک منطقه طبیعی حفاظت شده که در مرز استان کاراپینار واقع شده است. 
دریاچه آکسیر lake aksehir 
این دریاچه که زیستگاه خوبی برای گیلاس آکسیر است در مرز افغانستان قرار دارد. 

 

دانلود برنامه موبایل بالن 24
اپلیکیشن موبایل و دسکتاپ

کافیست مقایسه کنید

به منظور تکمیل خدمات ٬ Balon24 نرم افزار خود را در ۵ نسخه ارائه داده است که شامل Android٬ IOS٬ PWA٬ (Desktop(windows و (Desktop(Mac می باشد

دریافت